12 november 2012

23 Oktober - Dorpjes rond Turijn


Dinsdag 23 Oktober zijn we een mooie tocht gaan maken door kleine dorpjes in de schitterende omgeving van Turijn.
In Neive besloten we chique te gaan lunchen in La Contea. Omdat het weer nog steeds zomers warm was, konden we heerlijk op het terras eten. Als amuse ontvingen we een zuppa di ceci (kikkererwtensoep), die zeer goed op smaak was. Mede ook verantwoordelijk hiervoor was de heerlijke Parmezaanse kaas die er ruimschoots in was verwerkt.Vervolgens genoten we van een wintersalade en gans in aspic.





Als hoofdgerechten waren en brasato (gestoofd rundvlees) in Barolo en wederom konijn maar nu met truffel. Niet de witte truffel uit Alba maar de zwarte wintertruffel. En ook deze aromatische truffel maakt deze konijn tot een waar culinair kunstwerk en eetfestijn. Bij de espresso kwamen er heerlijke zelfgemaakte koekjes die goed aftrek vonden!


       

Na deze rijkelijke lunch hebben we nog zeer tranquillo (rustig) wat dorpjes aangedaan en wat in wijngaarden rondgelopen. Wat zijn de herfstkleuren toch mooi! Misschien wel de mooiste tijd om te genieten van Italië en zeker met een temperatuur van rond de 23 graden.


Bij terugkomst in Turijn hebben we een bezoek gebracht aan Eataly. Een grote supermarkt met allemaal echte Italiaanse topproducten van vaak kleine producenten en ook de Slow Food Presidia zijn er te vinden. Tevens heb je er meerdere plekken waar je kunt genieten van heerlijk eten, drinken en uiteraard zoetigheid. Een uur is eigenlijk veel te kort maar het restaurant wacht op ons. 

 
        
                      
                         
Deze avond rijden we naar het bergdorpje Reviglio waar La taverna di Fra Fiusch gevestigd is. Misschien wel het meest romantische plekje bij Turijn. Het gaat misschien vervelend worden maar ook hier hebben we weer buitengewone goede gerechten gekregen. Dat heb je ook als je de Osteria d'Italia als gids gebruikt! Als amuse kregen we hier een sformato ( soort soufflé) van courgette. Mijn moeder genoot deze avond van vitello tonnato, risotto met kaas en peer en hert in een chocolade saus. De foto's spreken voor zich, grote kunst. Ik zelf koos deze avond voor het Porcini menu, het is tenslotte herfst. Ongelooflijk wat werd ik verwend met de meest mooie subtiele smaken en variatie. Ik begon met een salade van rauwe porcini (eekhoorntjesbrood) vervolgens een geporcheerd ei in een fondue van kaas geserveerd werd met uiteraard enkele porcini. Ook hier mocht ik weer genieten van, de nu wat bredere, tagliatelle met porcini. Deze tagliatelle was echter niet gemaakt van ca.1 ei per 100 gram meel, nee het waren er 4! Hoe ik ooit mijn secondi naar binnen ging krijgen was me een raadsel. Het was allemaal zo lekker dat ik wel door "moest"eten. Als secondi kreeg ik nl. twee grote gegrilde paddestoelen met tomaatjes. We besloten het dessert dit keer aan onze neus voorbij te laten gaan, met uitzondering natuurlijk van mijn o zo geliefde grappa! De rit naar beneden was zo gedaan, mede ook door de heerlijk fles Borgogno, langhe nebbiolo, en de grappa.



 





22 Oktober - de omgeving van de Barolo


Na een nachtje slapen, gaan we er weer vol tegen aan. Deze maandag zijn we gereden naar Bra, de stad waar het Slow Food hoofdkantoor is gevestigd.  Uiteraard een kijkje genomen bij de Osteria Boccondivino, die helaas gesloten was op maandag. Na een heerlijke espresso doorgereden naar de Universita degli Studi di Scienze Gastronomiche in Pollenzo. Was ik maar 10 jaar jonger! Dit is een droom om hier een studie te doen. Mochten er mensen zijn die met financieel willen ondersteunen? Ik kan dan nu nog een studie van een jaar doen, sponsoren? Echt wat heerlijk om zoveel jonge mensen vanuit heel de wereld te zien die toekomst zien in een eerlijke en duurzame voedselmarkt.





Onze maagjes begonnen echter al aardig te knorren en in Pollenza is niet veel te vinden op maandag. Dus hup de auto in en naar Alba gereden. Daar gegeten bij Osteria del Theatro. De konijn in Barolo wijn was boterzacht, heerlijk.



Maar deze wijn is om te drinken nog lekkerder. Dus via de schitterende wijngaarden belandden we in het plaatsje Barolo waar ook het wijnmuseum is gevestigd. Het museum is laagdrempelig en zeer modern opgezet, een aanrader. Nog leuker is het om daarna een tasting te doen van een paar Barolo's, waar iedereen dan ook zichtbaar van genoot. Omdat ik toch nog moest autorijden heb ik het gehouden bij een glaasje Barolo Chinato. Deze dessertwijn bevat een gedeelte gedistilleerde alcohol waar diverse kruiden in zijn opgenomen. Hieronder is het kruid China Calissaia, waar de naam is vanaf geleid. Van origine een medicijn maar nu vooral lekker met chocolade en met een mooie kaas!















 

Zo rond de klok van acht is het elke avond weer tijd om een hapje te eten. Helaas was er wat misgegaan met de reservering Ristorante Consorzio. De gastheer was zeer onvriendelijk en wilde geen oplossing zoeken. Gelukkig had het restaurant waar we later de week zouden eten nog een plaatsje vrij om 21.30 uur. Antiche Sere is aan de andere kant van de stad dus hup de auto weer in. De keuze was perfect. Dit is een osteria uit duizenden. Alles klopt, de bediening, het eten, de oude opa achter de bar. Zelfs de huiswijn uit een karafje is een topwijn. Wij begonnen met een antipasti schotel en die was groots, zowel letterlijk als figuurlijk. We kregen geroosterde paprika met ansjovis, quiche met prei, salade met peer, walnoten en parmigiano, verse geitenkaas en een verse worst van het varken met gekookte stukjes aardappel erin.  De meeste van deze producten hadden het Slow Food presidium logo. Daarop volgde gnocchi met gorgonzola en tajarin met porcini. De vitello (kalfsvlees) en coniglio (konijn) waren heerlijk secondi piatti. Als contorni hadden we een heerlijke mix van groenten. De panna cotta als dessert werd gedeeld en de grappa en amaro waren de echte afsluiters. We verheugden ons al op het weerzien later in de week.


1 november 2012

20 Oktober - op weg naar Turijn


Op zaterdag 20 oktober vertrokken mijn moeder en ik in mijn, nog lege, Pandaatje naar Turijn. De reis verliep zeer voorspoedig en om 15 uur besloten we een hotelletje te zoeken in de buurt van Weil am Rhein. In het wijndorpje Haltingen vonden we het hotel Rebstock, gelegen aan een grote wijngaard. Het weer is zomers warm dus heerlijk door de wijngaarden gelopen.
Na een goed diner en een heerlijke wijn van Haltinger Winzer genaamd Baden-Marktgraeferland Pinot Gris lekker het bedje opgezocht. Na een heerlijk ontbijt met fantastische streekgebonden producten vertrokken we naar Turijn. Net na het middaguur het hotel gevonden, snel de tas uitgepakt en hup Turijn in. Het blijft een schitterende aristocratische stad, wat een grandeur. Tegen 18 uur een barretje opgezocht en heerlijk genoten van een aperitivo inclusief de heerlijke hapjes. 'S avonds had ik gereserveerd bij "Sotto la Mole". Het eerste restaurant uit de " Osteria d'Italia" gids, want gedurende de reis, zullen er nog velen volgen....
Na een heerlijke amuse van gefrituurde groene zoete pepers (friarielli) volgde de antipasto. Beiden genoten we van het rauwe tartaar. Gevolgd door kastanjegnocchi en tajarin alla Cavour. Dit is een saus van kippenlevertjes en tomaat. Overigens is tajarin typisch Piemontees. Het is een hele dunne rijke eierpasta, dunne tagliatelle eigenlijk. Mijn moeder genoot van een konijnrollade en ik kon eindelijk Finanziera eten. Dit is een oud traditioneel Piemontees gerecht, gebaseerd op verschillende organen. Fantastisch smaakte het, zeer verfijnd. Tenslotte een stukje taart gedeeld. Alles werd begeleid door een rode Langhe Nebbiolo van het wijnhuis Borgogno.









30 oktober 2012

Mangiare

Ciao tutti,

Eerst zal ik mij aan jullie voorstellen. Ik ben Manon Zernitz en woon alleen in Amsterdam. Mijn liefde voor de Italiaanse keuken is groot. Ja, ja, hoor ik je denken, weer eentje! Klopt, weer eentje. Maar toch ga ik, via deze blog, proberen jullie mee te nemen in mijn speciale liefde. Mijn versie van de Italiaanse keuken staat nl. in het teken van eerlijk en duurzaam eten, Slow Food dus. In deze blog wil ik jullie graag meenemen in mijn eetgewoontes. Mijn creaties hoop ik zoveel mogelijk aan jullie te kunnen laten zien. Daarnaast wil ik wat meer over het recept dan wel over het product vertellen.

Om te beginnen neem ik jullie eerst mee naar een weekje culinair genieten in de omgeving van Turijn, Piemonte. Inclusief een bezoek aan de Salone del Gusto, het tweejaarlijkse evenement van Slow Food.
Ik hoop dat jullie net zoveel plezier gaan beleven aan mijn kookuitstapjes als ik dat ga doen. Mangiare!