28 februari 2016

Een kleine 5 dagen Rome

5 Maal pranzo en 4 maal cena en heel veel smakelijke winkeltjes bezoeken, wat een feest. Ik mocht van dinsdag 16 tot en met zaterdag 20 februari naar Roma. Een schitterend cadeau welke ik nog tegoed had van mijn ouders voor mijn verjaardag in November. Enige nadeel is dat ik met het vliegtuig ga, alleen handbagage heb en dus niets mee terug kan nemen. Maar met kijken en proeven kun je dit 'slakje op reis' ook ontzettend gelukkig maken.

Na dinsdag eerst de autoramen te moeten krabben, kan ik afreizen naar Schiphol. Vlucht KL1601 vertrekt keurig op tijd en om 12.10 uur sta ik al op Rome Fiumicino. Snel rennen naar mijn eerste caffè...ik ben nu echt in Italië!
Na een kaartje voor de TAM bus gekocht te hebben, vertrek ik naar het centrum. Voor slechts 4 euro brengt deze bus je in circa 50 minuten naar Stazione Ostiense en Stazione Termini. Mijn hotel ligt op loopafstand van Ostiense en Eataly dus ideaal. Want de TAM stopt niet voor het station maar, om precies te zijn, vlak voor de ingang van mijn 'kinderparadijs' Eataly. Ook al kan ik genoeg nadelen van deze gigant opnoemen, het blijft toch een grote speeltuin voor me. En een hapje eten kun je er als de beste. Goede kwaliteit en zulk vriendelijk personeel!
En aangezien de klok inmiddels half twee aanwijst, is het de hoogste tijd om daar dan ook een bord pasta te nuttigen. Heerlijke verse orecchiette con pomodorini e ricotta Romana. Wat een begin.
Weer vol energie wordt het tijd om het hotel op te zoeken. Overigens helemaal geen straf om wat te zoeken, want het zonnetje schijnt en het is circa18 graden. Na mijn spullen op de kamer gezet te hebben, ga ik snel het centro storico in. Het hotel ligt wat buiten het historisch centrum en dus is een openbaar vervoer kaart geen overbodige luxe. Dit raad ik trouwens iedereen aan want voor slechts 24 euro reis je 7 dagen lang onbeperkt met al het openbaar vervoer in Rome. Een dagkaart of een kaart voor drie dagen behoort ook tot de mogelijkheden
In slechts 20 minuten sta ik voor het Colosseo. En na al meerdere keren het Colosseum gezien te hebben, blijft het me ontroeren. Ik zie de Flavische keizers al rondlopen. In mijn gedachten uiteraard, want nu zie ik voornamelijk toeristen met hun 'selfie sticks'. Na nog wat rond te dwalen langs het Foro Romano en Il Vittoriano (monument van Victor Emanuel II) ga ik terug naar het hotel. Omdat ik nergens gereserveerd heb en ook wat moe ben, besluit ik om bij Eataly te eten. In de omgeving van het hotel vind ik namelijk alleen maar een snackbar met, je wil het niet geloven, Amsterdamse patat en een vage pizzeria.
Maar zo gemakkelijk is  dat niet want waar moet ik nu wat gaan eten bij Eataly? Ga ik voor het vleesrestaurant, vis, fritto, pasta, pizza, de wijnbar, trattoria Toscana, wat moeilijk. Ik ga als visliefhebster voor de vis, want als ik polpo, octopus, zie staan op een kaart dan ben ik verkocht. Gegrilde polpo op een puree van knolselderij, pomodorini en een ingekookte rode wijnsaus. Voortreffelijk en zo puur. Ook de gemengde salade is geen straf en het glaasje gewürztraminer al helemaal niet. Na de caffè maak ik me klaar voor de reis terug naar het hotel om morgen fris en fruitig van Roma te gaan genieten.
Er stond bij het vleesrestaurant iets op de kaart wat me zowat over de streep had getrokken. Het ging om het typische romeinse gerecht polpette di bollito. Het werd hier als hoofdgerecht geserveerd maar ik vind het altijd leuk om als antipasto op te dienen.

Polpette di bollito
500 gram runderborst
1/2 ui
2 wortelen
2 stengels bleekselderij
Bosje peterselie fijngehakt
6 eieren
50 gram geraspte parmezaanse kaas
200 gram paneermeel
ruime hoeveelheid zonnebloemolie
zout en peper

Vul een grote soeppan met koud water en doe daar het vlees (in een stuk), de wortelen, bleekselderij en de ui in. Breng het rustig aan de kook en laat het op matig vuur circa drie uur borrelen. Als het vlees door en door gaar is, haal je het uit de pan en laat je het afkoelen. Filter de bouillon en laat deze een nacht afkoelen zodat je het vet er van af kan scheppen. Rafel het vlees uit elkaar en voeg 2 licht opgeklopte eieren, zout, peper, kaas en de peterselie toe. Kneed het met je handen door elkaar en maak er mooie balletjes van. Mocht het mengsel wat droog zijn, dan kun je wat bouillon toevoegen. Laat de balletjes ongeveer drie uur in de koelkast opstijven. Vervolgens klop je de overgebleven eieren op en haal je de balletjes eerst door dit mengsel alvorens je ze door de paneermeel rolt. In een pan (frituurpan) verwarm je de olie tot 170 ºC en frituur je balletjes goudbruin. Het is erg lekker om ze op te dienen met een basilicum sausje van alleen basilicum en olijfolie. En uiteraard wat geraspte parmigiano reggiano als finishing touch.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten