12 november 2012

23 Oktober - Dorpjes rond Turijn


Dinsdag 23 Oktober zijn we een mooie tocht gaan maken door kleine dorpjes in de schitterende omgeving van Turijn.
In Neive besloten we chique te gaan lunchen in La Contea. Omdat het weer nog steeds zomers warm was, konden we heerlijk op het terras eten. Als amuse ontvingen we een zuppa di ceci (kikkererwtensoep), die zeer goed op smaak was. Mede ook verantwoordelijk hiervoor was de heerlijke Parmezaanse kaas die er ruimschoots in was verwerkt.Vervolgens genoten we van een wintersalade en gans in aspic.





Als hoofdgerechten waren en brasato (gestoofd rundvlees) in Barolo en wederom konijn maar nu met truffel. Niet de witte truffel uit Alba maar de zwarte wintertruffel. En ook deze aromatische truffel maakt deze konijn tot een waar culinair kunstwerk en eetfestijn. Bij de espresso kwamen er heerlijke zelfgemaakte koekjes die goed aftrek vonden!


       

Na deze rijkelijke lunch hebben we nog zeer tranquillo (rustig) wat dorpjes aangedaan en wat in wijngaarden rondgelopen. Wat zijn de herfstkleuren toch mooi! Misschien wel de mooiste tijd om te genieten van Italië en zeker met een temperatuur van rond de 23 graden.


Bij terugkomst in Turijn hebben we een bezoek gebracht aan Eataly. Een grote supermarkt met allemaal echte Italiaanse topproducten van vaak kleine producenten en ook de Slow Food Presidia zijn er te vinden. Tevens heb je er meerdere plekken waar je kunt genieten van heerlijk eten, drinken en uiteraard zoetigheid. Een uur is eigenlijk veel te kort maar het restaurant wacht op ons. 

 
        
                      
                         
Deze avond rijden we naar het bergdorpje Reviglio waar La taverna di Fra Fiusch gevestigd is. Misschien wel het meest romantische plekje bij Turijn. Het gaat misschien vervelend worden maar ook hier hebben we weer buitengewone goede gerechten gekregen. Dat heb je ook als je de Osteria d'Italia als gids gebruikt! Als amuse kregen we hier een sformato ( soort soufflé) van courgette. Mijn moeder genoot deze avond van vitello tonnato, risotto met kaas en peer en hert in een chocolade saus. De foto's spreken voor zich, grote kunst. Ik zelf koos deze avond voor het Porcini menu, het is tenslotte herfst. Ongelooflijk wat werd ik verwend met de meest mooie subtiele smaken en variatie. Ik begon met een salade van rauwe porcini (eekhoorntjesbrood) vervolgens een geporcheerd ei in een fondue van kaas geserveerd werd met uiteraard enkele porcini. Ook hier mocht ik weer genieten van, de nu wat bredere, tagliatelle met porcini. Deze tagliatelle was echter niet gemaakt van ca.1 ei per 100 gram meel, nee het waren er 4! Hoe ik ooit mijn secondi naar binnen ging krijgen was me een raadsel. Het was allemaal zo lekker dat ik wel door "moest"eten. Als secondi kreeg ik nl. twee grote gegrilde paddestoelen met tomaatjes. We besloten het dessert dit keer aan onze neus voorbij te laten gaan, met uitzondering natuurlijk van mijn o zo geliefde grappa! De rit naar beneden was zo gedaan, mede ook door de heerlijk fles Borgogno, langhe nebbiolo, en de grappa.



 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten