26 november 2012

De tussenfase november

"Het is nog wel wachten op haar kookverhalen", ik hoor het jullie denken. En het klopt ook nog eens. Voor mij is ook al dit "bloggen" nieuw en sowieso zijn deze social media networks onbekend terrein. Dus hou een beetje rekening met deze "oude dame"!
November loopt al weer op het einde en ik beloof dat ik in december echt ga beginnen. Tot nu toe moeten jullie het even doen met enkele losse creaties, zoals bijvoorbeeld deze:



Op de eerste foto heb ik een rode poon filet gemarineerd in het sap van een mandarijn, olijfolie en iets citroensap. Tevens zat er in de marinade een knoflookteen en veel harde kruiden zoals tijm en rozemarijn. Vervolgens gebakken en overgoten met de marinade en nog wat peterselie. Het was of ik Sicilië proefde. Vooral rond de provincie Trapani in Sicilië wordt vis namelijk veel bereid met sinaasappel en of mandarijn. Op de andere foto zien jullie een heek filet  in een laagje aardappelen uit de oven. Dat is simpelweg altijd lekker. De heek is een kabeljauwachtige en komt niet veel in onze wateren voor, maar af en toe kun je de vis op de markt vinden. Hij wordt veel in de Spaanse en Italiaanse keuken gebruikt daar zijn vangstgebied de Atlantische oceaan is. De vissen in deze originele recepten zijn dus prima vervangbaar voor onze eigen witvissen.

Uiteraard zitten er in deze tussenpose ook wat etentjes. Zo hebben mijn vriendin en ik donderdag 22 november mogen genieten bij Pianeta Terra van de onderstaande lekkernijen. www.pianetaterra.nl


Amuse: Burrate, gemarineerde artisjok,
wortel-gember creme

Antipasti: Tartaar van koud gerookt kalf, saus van verse mierikswortel, zongedroogde tomaten

Antipasti: Carpaccio van gerookt harder uit de
Waddenzee, puntarelle,ansjovis saus

Extra Primi: Verse tagliatelle, spruit en truffel (imburgeringspasta van Fabio)

Primi: Risotto met oesterzwammen en salie

Primi: Verse rigatoni, pikante tarbot, fiaschetto tomatensaus

Secondi: Confit van parelhoen,witlof,linzen uit Ustica

Secondi: Roodbaars, cavolo nero, radicchio en saffraan-vanille saus

Dolci: Chocolade-amaretti cake met vanille ijs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten