7 december 2012

Koude dag

Wat een vieze dag vandaag. Het begon allemaal zo mooi, alles wit. En juist in deze schoonheid trap ik altijd weer in. In Nederland is die reinheid helaas altijd maar heel kort. Want dan volgt er al heel snel blubber, nattigheid, kliederzooi. Wat doe je dus op zulke dagen...opruimen en lezen. Ook hierin heeft elk nadeel weer zijn voordeel! Ben er wel aardig duf van geworden en dus maak ik iets simpels voor me vanavond. Vooraf een lekker tomatensoepje en dan wat groenten uit de oven met een mossel-aardappeltaartje. Even een keer iets anders met mosselen doen dan koken of in de pasta. Is ook niet Italiaans maar gewoon Manon die zin heeft in mosseltjes en aardappelen. De tijm en rode peper dressing maakte het gerecht een heerlijk avondmaal.
Morgen ga ik even de kerstversiering bij mijn ouders kijken en dus heb ik ook nog kastanje-walnoten koekjes gebakken. De koekjes zijn van een deel kastanjemeel en een deel gewone meel. Daar door heen heb ik rozijnen en walnoten gedaan. Hopelijk genieten ze ervan.
Voor mezelf heb ik lekker een farinata gemaakt. Dit is een soort dikke pannekoek gemaakt van kikkererwtenmeel en olie. Het is een specialiteit uit Liguria. Nadat het meel met water en olie gemixt is, wordt het op een grote, ronde, platte plaat gedaan. Deze plaat gaat in een bloedhete oven en is klaar als een een mooi korstje bovenop krijgt. Het is eigenlijk street food en wordt heerlijk gegeten bij een lekker glas wijn. En dat ga ik dus ook lekker doen als aperitief.
Er zijn in Italië vele gerechten gebaseerd op kikkererwten en kikkererwtenmeel. In Liguria heb je dus de farinata maar ook de panissa en frittelle allen gemaakt van het mooie gele meel. In Sicilië heb je panelle. De panissa is een soort polenta van kikkererwtenmeel wat vervolgens als een soort brood wordt gevormd. Deze wordt in stukken gesneden en zo gegeten of gefrituurd en heet dan frittelle.
Deze snack is heel populair rond La Spezia.
Panella is een Siciliaanse versie. Hier wordt een dunner beslag gemaakt en wederom gefrituurd. Soms wordt het ook op brood gedaan en ziet er dan uit als een omelet op brood. Met wat citroensap erover is dit smikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten