16 december 2012

Toscanini

Het saaie weer lijkt ervoor te zorgen dat ik wat traag ben met schrijven... terwijl ik wel lekker heb gegeten en lekkere dingen heb gekocht!
Het begon met een etentje op vrijdagavond. Terwijl de regen met bakken naar beneden kwam, zat ik met een vriendin, Berna, bij restaurant Toscanini in Amsterdam. Om een plaatsje te bemachtigen daar moet je altijd ruim van tevoren boeken en dat had ik uiteraard gedaan. Toscanini is een begrip en dat zorgt ervoor dat er het sfeertje "ons kent ons" aanwezig is. Dat bedoel ik absoluut niet negatief want het bedienend personeel is echt top. Het eten is ook altijd goed en je kunt het vergelijken met een osteria in Italie. Ze koken met veel Slow Food presidia producten en daarvan weet je dat het goed is! We genoten van diverse gerechten. Zo begon Berna met tagliata di cervo con nocciole e rucola, dungesneden hertenbiefstuk met hazelnoten en rucola. Ik genoot van de antipasta van de dag, rauwe vis. Er lag o.a. zalm en tonijn op mijn bord. Beiden vers en prima op smaak.
 

Als primi koos Berna voor raviola alla Mantovana. Dit is pasta gevuld met pompoen en bitterkoekjes. Ze genoot zichtbaar. Ik zelf had spaghetti con cime di rapa, bottarga e limone. Hier was ik minder tevreden over. Naar mijn idee was er teveel cime di rapa gebruikt. Ook overheerste de zest van de citroen en proefde ik de bottarga überhaupt niet. Gemiste kans.


Overigens voor degene die voor het eerst van cima di rapa horen, dit is een bladgroente. Het ziet er uit als spinazie maar dan met broccoli kopjes. De smaak is wat vlak en daarom bakken de Italianen het vaak met een rood pepertje en of ansjovisfilet.
Op naar de secondi. Berna koos voor fagiano con fagiolina di Trasimeno en ik voor de vis van de dag en dat was orata alla brace. Fazant op Trasimeno boontje en gegrilde goudbrasem. Overigens denk ik dat het zeebaars was, maar het was heerlijk. Ook de fazant was heerlijk en zeker de gebakken aardappeltjes erbij. Ik had er groenten van de dag bij, maar die combineerde niet echt goed met de vis. De groenten waren overigens wel heerlijk. Er waren snijboontjes en wortels en Bloemendaalse kool. Deze laatste is een soort spitskool. Snijboontjes vind ik trouwens ook niet erg gepast in December, maar ik zal wel een zeur zijn. Bij dit alles dronk ik een heerlijk glas witte wijn, de Soave Classico 'San Michele' van wijnhuis Ca'Rugate.
Dolci zat er voor ons echt niet in dus we hielden het bij een espresso. Maar wie mij een beetje kent, weet dat er geen afsluiting is zonder grappa. Het hele mooie nieuws was dat ze na een lange tijd weer Storica Nera van Domenis hadden. De jonge grappa uit Friuli gemaakt van Cabernet Sauvignon, Refosco en Merlot is zo authentiek en blinkt uit in pure zuiverheid. Chef-kok Leonardo Piacenti bedankt dat je de auto weer hebt volgeladen met deze goddelijke drank.
Mooier begin van het weekend kan ik me niet bedenken.

Verder had het weekend op "culinair" niveau niet zo veel te betekenen. Wel heb ik zoals elke zaterdag hele mooie vis en groenten op de Noordermarkt gekocht. Ook heb ik bij restaurant Merkelbach mijn bestelde Kempisch Heideschaap van Stijn Hilgers opgehaald. Daar komen dus nog wel mooie verhalen van.
Zaterdag had ik een pasta met een kruidenpesto, pompoen uit de oven met een rode uien frittata. Dit is
een soort omelet. Zondag had ik een simpele risotto met rode wijn vervolgd door een gebakken zalm geglaceerd met Balsamico op een bedje kort gebakken verse spinazie. Zo zie je maar hoe je met goede een eerlijke producten snel iets lekkers op tafel kan zetten. Dus allen...koop altijd iets goeds en het leven zal qua eten altijd een feest zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten