11 december 2012

Terra Madre dag

Officieel is het morgen 10 December Terra Madre dag. Deze dag is een feestdag ter ere van lokaal, puur en eerlijk eten. Wereldwijd zijn er overal lokale festijnen o.a. het Alliantie diner tussen de chefs en Presidia Slow Food producten. En deze mooie happening was vandaag, 9 December, en ik mocht daar bij zijn! Maar wat/wie is nu deze alliantie? Dit is een netwerk van restaurants die biodiversiteit beschermen en kleine hoogwaardige producenten supporten door juist die producten te gebruiken. Wil je meer weten over dit onderwerp en de Presidia producten, kijk dan op www.slowfoodfoundation.org
Reken er maar op dat ik jullie absoluut jaloers ga maken met wat deze dag bracht. Maar geen nood, volgend jaar wordt het ook weer December en is er vast weer zo'n diner. Van het eten heb ik helaas niet veel foto's gemaakt maar ik ga wel proberen jullie hongerig te maken met de verhalen van wat ik heb gegeten!
Om 14 uur werden we verwacht bij Restaurant Merkelbach in Amsterdam. Daar werden we welkom geheten door Gessica en Gianni van Casa del Gusto, de coördinatoren van deze happening. Zij en al de koks van de vier restaurants die onder deze alliantie vallen, straalden enthousiasme uit en beloofden ons een heerlijke middag. Meteen kregen we al wat lekkers nl. een heerlijke Prosecco, Casa Coste Piane, een natuurwijn uit Veneto. Chef Wally Bosman van Restaurant Toscanini verzorgde iets eten daarbij en wel een trio van crostini. Een met crème van fagiolini (groene) bonen en zwarte winter truffel, een met gerookte hardervis en kappertjes uit Salina (Sicilie) en tenslotte een met een pesto di lardo di Moro (Emilia Romagna). Dit is een crème van spek van het mora varken. Dit spek is zo zacht en romig echt zo ongelooflijk zalig.
De middag bestond uit demonstratieve workshops die over het pand verdeeld waren. We konden kijken hoe er pasta, risotto en worstjes gemaakt werden. Allemaal mooi en aardig maar eigenlijk wilden we allen ook vooral ervan proeven.
Voor mij begon de maaltijd met heerlijke Waddenzee oesters en een mooi verhaal van mijn grote liefde Jan. De passie en vooral gedrevenheid om de aarde voor elk natuurlijk wezen te behouden, is ongelooflijk. Ook aan het slot van de avond zette hij met zijn uitspraken een ieder van ons aan het denken ; "Tenslotte denken wij mensen alleen maar hoe wij alles gaan overleven en hoe er nog genoeg is voor een ieder, maar er zijn meer levende wezens en hoe gaan we daarmee om?".
Na de oesters, waar ik overigens niet genoeg van kan krijgen, genoot ik van een schitterende amuse verzorgd door Fabio en zijn zoon Timo van Pianeta Terra. Ze hadden voor ons een gelei gemaakt van zeekrabbetjes en  daar lag gerookte harder op, wederom kappertjes en de heerlijke Fiaschetto tomaatjes uit Puglia.

Na dit lekkers ging ik naar de demonstratie pasta maken. Hier maakte Laura Martini (Pianeta Terra) twee gevulde pasta's. Een Tortello di moro Romagnola met sedano bero Trevi en een Triangolo Pistacchio di Bronte. Vertaald dus een gevulde pasta met varkensvlees en bleekselderij en een met ricotta met pistacchio creme er doorheen. En ik zeg het nog maar even voor de zekerheid, al deze producten zijn Presidia producten dus echt top klasse! Ja en als Laura pasta maakt dan ben je gewoon stil. Maar lang stil bleef ik niet hoor en mijn smaakpapillen wilde al snel door naar de risotto.
De risotto werd verzorgd door Vezio Furlani van restaurant Al Bacaro. Uiteraard op een been risotto kun je niet verder deze middag dus mocht ik genieten van twee soorten. De een was met radicchio en de mooie kaas Formadi frant (kaas van koeienmelk uit Friuli Venezia Giulia) en de andere was met harder. De rijst was van het soort Grumola abbasesse. Meer info volgt later in mijn blog, want het is de rijst die ik zelf graag gebruik.
Genoeg, genoeg, meer eten wil ik (erg hè) en wel polenta. Deze zachte witte polenta, genaamd Biancoperla, werd verzorgd door Wally Bosman van restaurant Toscanini. We kregen hier een stukje bij van de magnifieke kaas Stracchino en zwarte winter truffel schaafsel erover. Normaal word overigens witte polenta bij visgerechten geserveerd en uiteraard voornamelijk in het Noorden van Italië en wel in de buurt van Venezia.
Slow Food staat voor eerlijk en puur voedsel maar ook voor gematigdheid, maar niet op deze dag want
we gingen met zijn allen gewoon verder met eten.
Na al de "primi" ging ik over naar de "secondi", de vele secondi...Ik begon met een heerlijk gebakken worstje van Kempisch Heideschaap. Leonardo Pacenti van Toscanini had deze gebakken en serveerde ze met Lenticchie di Ustica (linzen uit de omgewing rond Palermo), venkel en veel mooie winterse kruiden. Dit mooie winterse gerecht deed de koude winterdagen meteen vergeten en misschien zelfs wel verlangen naar een gure dag. Het schapenvlees komt van de fantastische schapenhoeder Stijn Hilgers. Over het Kempisch Heideschaap ga ik nog meer vertellen in de komende weken, want ik heb deze dag bij hem een heerlijke bout besteld en die moet tenslotte ook gegeten worden!
Maar bij de Nederlandse Presidia horen nog meer heerlijke vleessoorten bijvoorbeeld het mooie rund de Lakenvelder. Van dit oudste nog bestaande Nederlandse rund had Geert Burema een soort kebab gemaakt. Stukjes vlees op een vleespen die gegrild werd, oef, wat lekker.
Ook had deze kok van restaurant Merkelbach een heerlijk bordje met Chaams Hoen voor een ieder klaar gemaakt. We kregen een stukje poot, gevulde rollade en een borststukje. Daarbij serveerde hij biet en rode ui uit de oven op een bedje van spelt, of te wel Farro di Monteleone (Umbrie). Deze rijke smaken combineerde meesterlijk met elkaar. Het Chaams Hoen is al bekend sinds 1400 en populair om haar culinaire kwaliteit. Door de bio-industrie is de kip zowat verdwenen. Ook is de kip veeleisend ze wil o.a. veel ruimte. De kenmerken van het ras zijn overigens niet geschikt voor het houden in grote aantallen. Het is een kip om erbij te hebben en door dit op grote schaal te doen, kunnen steeds meer mensen genieten van deze heerlijke eierschijter. Want eieren leggen doen ze als de beste.
Inmiddels waren er al aardig wat uren verstreken en begaf ik me naar de culinaire afsluiter van deze dag. Het waren verschillende Italiaanse Presidia kazen. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als wij
ook een Presidia kaas hebben, de Boeren Goudse Oplegkaas. Marjolein Kooistra vertelde ons over deze
heerlijke kaas. Wil je wat meer weten en vooral waar je deze kunt kopen kijk dan op
www.boerengoudseoplegkaas.nl en ga genieten! Bij de kazen kregen we honing uit Sicilie en de Limburgse Appelstroop te proeven. Allen overheerlijke smaakcombinaties. Er werd uiteraard ooknog wat zoets geserveerd, vanille ijs met vanille uit Madagascar en daaroverheen de heerlijke pure chocolade uit Brazilie.
De avond eindigde met de Presidia koffie Huehuetenango uit Guatemala en de, al eerder genoemde rakende, presentatie van Jan. Hij werd bij gestaan door Eelco Leemans. Eelco is directeur van de Stichting Noordzee en is zeer gedreven in zijn voornemen de oceanen te beschermen. Zijn speerpunten zijn dan ook:  scheepvaart (Clean shipping), duurzame visserij (VISwijzer, goedevis.nl), afval (MyBeach, Coastwatch) en ruimte voor natuur (beschermde gebieden en soorten, windparken op zee). Laten we allen hem daarbij helpen.
Moe maar zeer voldaan besloot ik deze fantastische dag en er reste mij niets meer te doen dan een ieder hartelijk te danken. Op naar 2013!

2 opmerkingen:

  1. Wat een enthousiaste en interessante blog - van een bijzondere middag

    -ik kom het nu pas tegen -

    groetjes
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Middag was inderdaad echt fantastisch. Hele mooie producten van super producenten en natuurlijk een paar hele goede koks. Kom volgend jaar ook!

      Verwijderen