29 mei 2015

19 Mei start van een week Trapani, Sicilië

In de week van 19 tot en met 26 mei mocht ik samen met mijn ouders genieten van een week Trapani, Sicilië. Mijn vader was in maart 65 geworden en mij moeder zou in deze week 65 worden en dus de ideale gelegenheid om dit uitgebreid te vieren. In iedergeval dat vonden zij en uiteraard vond ik dat ook een perfect idee. Al denk ik eerlijk gezegd dat ze dit wel een beetje voor mij hebben gedaan...en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Overigens niet alleen daarvoor!

Sicilie is niet nieuw voor ons en Trapani zeker niet. Enkele jaren geleden hebben we namelijk dit gedeelte al eens bezocht. Toen verbleven we bij Agriturismo Vultaggio en dat hebben we nu ook weer gedaan.
In deze week hebben we vooral genoten van heerlijk eten, de lekkerste wijnen, de mooiste vergezichten en de liefste mensen. Ik zal gaan proberen een kleine impressie te geven, zonder teveel in detail te treden. Ik ben namelijk bang dat het water anders bij een ieder uit de mond gaat lopen.
Vanaf Eindhoven vertrekken we dinsdag 19 mei met Ryanair naar Trapani. De vlucht gaat voorspoedig en bij aankomst ren ik direct naar de bar. Het drinken van de eerste Italiaanse espresso blijft altijd weer een feest. Het halen van de huurauto is binnen 10 minuten geregeld en na een kleine 20 minuten rijden komen we aan bij Vultaggio. Daar staat Giuseppe Vultaggio al klaar en we worden door hem en nog steeds dezelfde "staff" welkom geheten. Het voelt werkelijk als thuiskomen. De temperatuur maakt het nog eens extra fantastisch en daarom besluiten we direct de koffers uit te pakken en nog een kleine wandeling door de tuinen te gaan maken. Tenslotte worden we pas om 20.00 uur verwacht aan tafel. We zien courgettes, paprika's, tomaten en aubergines in groten getale, de citroenen glimmen aan de boom en de moerbeien sieren de wilde struiken. Voor mij is dit het ware paradijs.
Het paradijs is ook het diner bij Vultaggio. Echt contadini, boeren voedsel. Vers, simpel, eenvoudig, veel, heel veel en vooral heel erg lekker.  Standaard beginnen we met een antipasti buffet. 15 Verschillende lekkernijen staan er uitgestald en om daar uit te kiezen is een ware uitdaging. Zeker voor het hebberige en vooral nieuwsgierige typje dat ik ben. Vooral als het om al die heerlijke groente gerechten gaat, ceci, pomodori secchi, olive, fave, caponata, peperoni ripiene. Maar uiteraard ook gerechtjes als fritto di latte, frittata en polpette. Daarna volgt de pasta en tenslotte het vlees. Trapani? Vlees? Inderdaad is Trapani een kustplaats en bekend om de vis maar Vultaggio bevindt zich iets buiten de kust en dus staat daar vlees op het menu. Geen ramp want de kwaliteit is magnifiek en zo ook de vele contorni welke je kunt bestellen. Afsluiten doe je met een dolci of vers fruit, koffie en een digestief. En nu vergeet ik natuurlijk een van de belangrijkste geneugten...de wijn. Il Principe, een nero d'Avola, van cantine Rallo wordt er dinsdagavond gedronken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten