6 mei 2015

Zaterdag 2 mei

De lunch is buiten de deur, zoals dat vaak op zaterdag is. Dit is vandaag bij La Place, zoals dit ook wel vaker is. Tegenwoordig bevinden ze zich overal en ook in de buurt van mooie wandelgebieden, dus dat komt vandaag goed uit. We kiezen voor de Griekse salade. Vers gemaakt en geserveerd met een stuk focaccia. Of in iedergeval iets wat daarop moet lijken. Het smaakt prima.
Voor het avondeten kook ik strascinati (cavati) gemaakt van grano arso. Grano arso betekent verbrand graan en dat is het ook. Nadat de boeren in Zuid Italië de velden met graan geoogst hadden, verbrandden ze deze. Zo maakten ze de velden weer vruchtbaar. Echter in de tijden van zware armoede en honger speurden de boeren na de verbranding nog de velden af. Hierbij vonden ze nog wat achtergebleven verbrand graan wat ze na gemalen te hebben, mengden met het overige meel. Zo ontstond er een deeg wat een tikje rookachtig smaakte en smaakt. Want tot op de dag van vandaag blijft deze pasta van het verbrande graan een specialiteit in Puglia.
De uitgesproken smaak van de pasta wil ik in ere houden en houd de saus daarom erg simpel. Ik heb nog een klein stukje koolvis welke ik licht aanbak samen met wat tomaatjes. Dit met de strascinati maakt een fijne primo.
De secondo van vanavond bestaat uit een moot heek. Deze bak ik aan en serveer hem op een puree van venkel. Het gerecht maak ik af met nog wat stukjes gebakken koolvis en munt. Een gegrilde aubergine als contorno maakt de cena compleet.
De avond sluit ik af het een grappa di fragola uit Tortona (Tortona en de aardbei) wat is dit toch een godendrank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten