6 mei 2015

Maandag 4 mei

4 Mei blijft voor mij een dag welke je doet beseffen hoeveel geluk wij hebben dat we leven in dit vrije land. En het erge is dat zoveel mensen over de wereld nu nog steeds leven in oorlog. Gewoon omdat macht, politiek of geloof belangrijker zijn dan elkaar te respecteren in wie of wat we zijn. Om 20.00 uur vanavond zal ik de mensen zeker gaan herdenken die voor onze vrijheid gestreden hebben.

Ik besluit de dag te gaan beginnen met het maken van verse kaas, beter gezegd ik ga een poging wagen. Twee liter rauwe verse melk gaan in een pan, die ik verwarm tot 38 graden. Tenslotte wil ik de voordelen van de rauwe melk behouden. Van het vuur af roer ik er een goede theelepel citroenzuur poeder door, welke is opgelost in zo 60 milliliter water. De melk laat ik verder rond de 20 minuten afkoelen. Ik zie de melk gaan samenklonteren, hoe bijzonder is chemie. Ondertussen zet ik een vergiet klaar en doe daar een kaasdoek in. Na de 20 minuten lepel ik voorzichtig de gestolde melk in het vergiet. En na enige tijd is het resultaat een verse kaas. Ik laat de kaas naturel omdat ik nog niet weet waarvoor ik het wil gebruiken. Een klein stukje heb ik geproefd en ik denk dat ik het voortaan  overlaat aan de echte vakmensen. Maar morgenvroeg op een geroosterde boterham met wat honing zal het prima smaken.
Ik heb geen plannen vandaag en tijd genoeg om voor de pranzo gevulde pasta te maken. Het standaard basis recept gebruik ik hiervoor vandaag en zeef 100 gram 0 farina en doe daar 1 ei bij. Kneden en vervolgens in plasticfolie 20 minuutjes laten rusten in de koelkast. Met mijn KitchenAid pastaopzet kost het weinig moeite de vellen mooi dun te krijgen. En ook voor de vulling hoef ik weinig moeite te doen. Tenslotte ligt er nog pompoen in de koelkast. Ik neem zo'n 100 gram pompoen en pureer dit en breng het op smaak met wat parmezaanse kaas en een amaretti koekje. De helft van het deeg gebruik ik voor mijn gevulde pasta en het overige wordt een tagliatelle voor later in de week. De kleine 4,5 cm ronde uitsteekvorm gaat me nu verder helpen met de pasta en al vrij snel is de pasta klaar.
De pasta gaat in de pan met kokend water en ondertussen smelt ik een klontje boter met wat olie en wat verse munt. Salie heb ik namelijk niet in huis. Ook maak ik een groene salade klaar voor erbij. De uitgelekte pasta gaat in de botersaus en met nog wat kaas en peper erover is de primo klaar.
Misschien nog een handige tip voor thuis. Gooi ook de afsnijdsels van je pasta niet weg. Ik hak deze altijd fijn en laat ze goed drogen. Zo kunnen ze zeker een week goed blijven in de koelkast (of langer in de diepvries) en kunnen dan goed van pas komen als vulling in een soep.
Voor ik het erg heb, is het alweer tijd om het avondmaal te gaan verzorgen. En dat gaat een om te beginnen een salade worden met riso Venere, zwarte rijst, wat sperziebonen, tomaatjes en verse kruiden (munt en peterselie). De rijst en sperziebonen zijn afzonderlijk gekookt en daarna bij elkaar in een schaal met de overige ingrediënten gedaan. Uiteraard alles op smaak gebracht met peper, zout, olie en azijn. Terwijl ik de voorbereidingen tref voor de secondo laat ik de salade tot kamertemperatuur afkoelen.
Die voorbereidingen betreffen niet meer dan een broccoli in stukken te snijden en een marinade te maken van olie, chilipeper, citroensap en peterselie. Er staat namelijk inktvis op het menu en die houd ik heel simpel. Het formaat is namelijk enorm en alleen aan het lijf heb ik al een enorme klus. De tentakels heb ik dan ook in de koeling gelaten om te gebruiken in een pasta saus. Omdat het lijf erg groot is en ik het wil grillen, leg ik het in de marinade voor ongeveer 20 minuten.  De broccoli blancheer ik en daar gaat vervolgens een mooie olie over. Na de 20 minuutjes marineren gaat de inktvis, afgedroogd, op de grillplaat die loeiheet is. Vuur omlaag en daar mag hij even om en om op liggen. Om als hij klaar is nog wat overgoten te worden met de licht verwarmde marinade. Simpel, snel en overheerlijk,



Geen opmerkingen:

Een reactie posten